Saturday, November 06, 2004

Loghat Kelantan - Kelas 01

22 Ramadhan 1425
Salam

Kepada yang berminat untuk mempelajari loghat Kelantan, saya dengan relanya menurunkan sedikit petua atau panduan dengan harapan ianya boleh membantu mereka yang berkeinginan. Harus diingat, petua atau panduan ini bukanlah melibatkan kajian khusus atau mendalam. Ianya hanya sekadar pengalaman dan pendapat saya sebagai anak kelahiran Kelantan. Harus juga diingat, kenyataan-kenyataan yang dibuat bersifat umum dan kadang-kadang ada pengecualiannya.
Bermula dengan sebutan asas - iaitu sebutan yang seringkali menjadi 'landmark' rakyat Kelantan.
Mana-mana perkataan di dalam bahasa melayu yang berakhir dengan 'an' atau 'am' akan ditukarkan dengan 'e' (taling -http://www.karyanet.com.my/knet/dbp_jawi/pengenalan/1-03_hurufvokal.htm).
Sebagai contoh :
Bahasa Melayu - - - - Kelantan
Makan - - - - - - - - - - Make
Malam - - - - - - - - - - Male
Jalan - - - - - - - - - - - Jale
Talam - - - - - - - - - - Tale



Kadang-kadang terdapat sedikit kekeliruan dalam penggunaan kenyataan umum di atas apabila dua atau lebih perkataan berbeza di dalam bahasa melayu menjadi sama dalam loghat Kelantan.

Contohnya
Bahasa Melayu - - - - Kelantan
Padam - - - - - - - - - - Pade
Padan - - - - - - - - - - Pade


Dalam keadaan begini, biasanya hanya satu yang diguna pakai oleh orang Kelantan. Satu lagi digantikan dengan perkataan lain. Dalam kontek contoh di atas, perkataan 'padam' tidak biasa digunakan oleh orang Kelantan. 'Padam' biasanya disebut 'Roba' (berasal dari perkataan inggeris 'Rubber' merujuk getah pemadam). 'Roba' digunakan apabila perkataan 'padam' merujuk perbuatan memadam kesan atau tulisan. Seandainya 'padam' dirujuk kepada perbuatan memadam lampu pula, perkataan 'tutup' atau 'mampuskan' atau 'menghapuskan' digunakan di Kelantan.


Nota : Perkataan 'mampuskan' tidak menunjukkan sifatkurang ajar jika digunakan dalam kontek memadamkan lampu atau alatan bercahaya atau alatan elektrik di Kelantan. Perkataan ini adalah senonim dengan perkataan 'mematikan'.

Sekian dulu sessi 01 loghat Kelantan.

Selamat Mencuba.

Ramli AR

2 comments:

Teddy said...

dear anak telosan,

saya berpendapat penggunaan bahasa kelantan adalah evolusi dari bahasa yang digunakan oleh orang thailand... kerana pada kajian saya secara mendalam kelantan adalah siam dan bukan negeri melayu.

hanya perjanjian 1909 yang memisahkan antara kelantan dan siam. mungkin sebab itu orang kelantan ada masalah mengasimilasi di dalam negara penduduk majoriti bangsa melayu.

untuk memahami bahasa kelantan, kita perlu fahami bahasa siam.

tq

nice writing

Cha Om said...

aku x setuju dgn tun teddy..kajian dah menunjukkan yg kelantan bukan sebahagian dari siam..ia hanyalah sebuah naungan ok..dan orang kelantan bukan orang siam sama jgk dgn melayu pattani..bahkan kelantan jgk tak mahu bersama malaysia..