Monday, September 15, 2008

The Full Moon

16 Ramadan 1429
Salam


On my way back from the mosque just now, I was searching for the moon, again. I mentioned the word 'again' because I was looking for the full moon on my way back from my office around midnight the night before. It was not visible. Nor it is tonight. The weather (cloudy) condition does not permit the moon to be seen.
The full moon marks the middle of the fasting month. Those who perform Witir, are most likely recite Qunut in the third rakaat.
Terkenang di zaman kecil dulu, pada malam bulan mengambang di bulan Ramadanlah biasanya berlaku insiden yang 'melucukan' apabila kami sering sujud sebelum imam kerana imam membaca Qunut. Ada yang akhirnya tergelak sakan dan ada yang cuba menahan ketawa sehingga terkeluar airmata. Walaupun ada 'nasihat' dari yang dewasa, namun kami tidak pernah dihalau atau dilarang ke Madrasah. Malah, jika kelibat kami tidak kelihatan, ada pula yang diarah mencari agar kami bersama bertarawih.
Kata arwah Tok Ayah, anak-anakmesti digalak ke Surau.
Ramli AR

2 comments:

elisataufik said...

sayang nya, zaman2 sekarang, kadang parents kena marah pulak bila bawk budak2 pegi terawih sama2 di masjid.. :P

Abd Rahim said...

Arwah tok ayah mmg nostalgia yang tak mungkin kita lupakan...walau garang cam mana pun kasih sayangnya melebihi segala-galanya....

Aku memang sering berurusan dengan tok ayah terutama untuk mencari duit lebih bagi menampung belanja sekolah...ubat tok ayah sampai kini tak ada yang sanggup teruskan tunggu abe din yang tau ramuannya pun,sibuk sokmo...

Semuga ALlah mencucri rahmahNya ketas roh tok ayah....