Wednesday, May 16, 2007

Guru, Sifu, Cikgu ... Teacher






28 Rabiul Akhir 1428
Salam

Aku mengucapkan Selamat Hari Guru kepada
Ridzuan dan Zakri yang ajar aku bahasa Inggeris.
Salleh yang tunjukkan aku macam mana nak makan 'chicken chop' menggunakan pisau dan garpu.
Ahmad Mustafa Kamal dan Masrin membolehkan aku tahu makna sebenar 'Leading', 'Landing' dan 'Dealing'.
Latif mengingatkan aku supaya tidak mementingkan perut sendiri.
Kamaruddin pernah tunjukkan aku bagaimana untuk mempertahankan hak diri sendiri.
Faizul yang mengingatkan aku - 'Mum always knows us best'.
Jamal yang pesan pada aku - 'Lain kali jangan menipu'.
Shahrin yang perkenalkan aku pada 'takaful'.
Noran yang menyedarkan aku untuk lebih mendengar dan memahami.
Islamiah yang memberitahu - to believe in 'giving'.
Nazri dan Rahmah yang membuatkan aku tidak lagi merempuh 'the same glass' setiap hari.
Akhiri yang tunjukkan bagaimana untuk menyambung wayar letrik.
Arif yang memberitahu aku untuk memberi tanpa menagih pulangan.
Zuraimi yang memaklumkan bahawa bil letrik dan bil telefon adalah dua bil yang berbeza.
Che Muhamad Nor yang ajar aku menulis surat untuk berkenalan.
Abdul Aziz Jamaluddin yang perkenalkan aku 'pedel'.
Saharudin yang tunjukkan cara untuk 'serve' volleyball dengan betul.
Yuri yang memberitahu aku supaya tidak mengapikan orang yang marah.

Sekadar mencoretkan beberapa tunjuk ajar dari kawan-kawan yang aku dapat 'recall' sebelum aku memulakan kerja aku pada jam 10 pagi. Cuba bayangkan betapa banyaknya pula yang guru kita ajarkan.

Ramli AR

3 comments:

Anonymous said...

Salam
Man ...... You just made me feel older (I'm not in denial either ...)
...How in the world do you still remember all those things? And being that
specific too ....But Che Mat Nor as the romantic guru ....hhmmmm ......

Anonymous said...

Salam. Aku tak pandai tulis lancar dan canggih yang macam ramli tulis tu.
( relax..... jangan kembang sangat) Tapi aku nak tahu sangat apa maksudnya
bil telepon dan bil elektrik dua bil yang berbeza. Memang berbeza apa?
Citasikit Li.

TQ

Ir. Ridzuan Sanusi

Anonymous said...

khe khe...tp hang jangan lupa leh,hang salah seorg tok guru yang ajar aku dulu..u teach me very well..thanks