Saturday, September 15, 2007

Ramadan Pertama

3 Ramadan 1428
Salam

Aku lewat ke surau sedangkan surau hanya kurang lebih 150 meter dari rumah kerajaan yang aku diami. Lewatnya sehingga aku tidak sempat berjemaah isyak. Jemaah lain sedang sembahyang sunat selepas isyak semasa aku tiba. Aku terus ke dalam dan mengambil keputusan untuk menunggu sunat terawih untuk isyak aku.
Ruang sembahyang lelaki agak penuh hingga melimpah ke luar. Esok berkemungkinan lebih ramai jemaah. Berdasarkan Ramadan yang lalu, ramai yang ke Masjid Putra pada Ramadan pertama. Kebanyakkan mereka yang datang berkereta selepas masuk waktu isyak akan mendapati parkir adalah masalah bagi mereka. Meletak kereta pada jarak 400 meter atau lebih adalah agak jauh bagi jemaah Tarawih. Golongan ini akan mencari alternatif pada keesokannya.
Tarawih di Surau Ar Rahman, Presint 16 diimamkan tiga orang hafiz, pelajar UIA, dari Uzbakistan. Adik beradik, kalau tidak salah aku. Tahun lepas pun mereka juga mengepalai Tarawih si sini. Tamat rakaat ke 10, aku habis Tarawih 8 aku. Aku lihat tinggal 3.5 saf sahaja jemaah yang buat 20. Mungkin 60 atau 70 orang pada anggaran aku. Mula-mula tadi, rasanya tidak kurang 7 saf di dalam dan melimpah ke luar.

Laili's First Attempt
I picked my kids from school at 2.30pm. Way passed my normal pick up time 1pm. They were informed and they know what to do and what not to do. We picked Laili from her nursery at 2.50pm. She still keeps her fast for the day. Worth waking her up at 5am earlier in the morning. Laili was holding 2 pieces of chipsmore and a piece of chocolate in a plastic container courtesy of her teacher, Cage Muss. I left them at home for an appointment at B3, Complex JPM. Then I have to be back to Alameda for a client waiting for me at the counter. By 4.45pm, Leila called me looking for the cookies she left in the car. Her stomach starts aching she claimed. She wanted the cookies. I asked her to hold on for another 2 hours but she insisted.
"Nak biskus adik" was her final say. I asked Laila to give her sister something to eat. Laili settled for "Tiger Susu" at about 5pm.

AlhamdulilLah Laila dan Luqman tidak bermasalah menyempurnakan puasa.

Ramli AR

2 comments:

ainizakri said...

Ramli

Nabila pun, puasa bersemangat hari pertama aje. Cuti sekolah, tak boleh tahan tgk adik dia makan, dia yg terus lapar segalanya...

Farah, alhamdulillah tak masalah puasa..Ok aje

budd said...

Demo nih sekolah menengah kat mana?